Veelgestelde vragen
Algemeen
Wat gebeurt er met mijn data en is mijn data veilig?
Het aanleveren van data gebeurt via beveiligde verbindingen en is dus volledig veilig. Alleen de ontvangende partij waar je de data naartoe aanlevert ontvangt de data. Zij behandelen deze data volledig vertrouwelijk.
Wat is een machtiging en hoe werkt deze?
Een machtiging geeft je de rechten om namens een organisatie gebruik te maken van het Aanleveren Portaal. Alleen bevoegde personen kunnen dus gebruik maken van het portaal. Zonder een machtiging voor SBR Nexus kun je niet inloggen, deze machtiging is persoonsgebonden.
Hoe werkt een machtiging?
Met behulp van een zogenaamde stermachtiging kun je namens je organisatie alle diensten gebruiken. Heb je een stermachtiging voor je organisatie? Dan kun je direct inloggen op het Aanleveren Portaal
Heb je geen stermachtiging, dan moet de beheerder van je organisatie via de portal van de leverancier van jouw eHerkenningsmiddel (KPN, Reconi, Digidentity, QuoVadis, We-ID of Zlogin) een specifieke machtiging instellen voor het gebruik van de diensten van SBR Nexus. De beheerder van eHerkenning binnen jouw organisatie is vaak de persoon die de eerste eHerkenningsaanvraag heeft gedaan.
Wat is iDIN en waarom heb ik het nodig?
iDIN is een identificatiemethode waarmee je op een veilige en betrouwbare manier kunt inloggen. Het is een dienst van de banken, waarbij je jouw identiteit kunt bevestigen. Op deze manier heeft de ontvangende partij zekerheid over wie de aanlevering plaatst en kan dit op een veilige manier plaatsvinden. Daarnaast is het voor de aanleverende gebruiker ook een betrouwbare manier welke voldoet aan de privacy-eisen vanuit de werkgever.
Meer informatie is te vinden op: https://www.idin.nl/
Hoe log ik in met eHerkenning?
Via app.mijndatamijnbusiness.nl kun je inloggen bij het Aanleveren Portaal.
Klik op de knop "Log zakelijk in met eHerkenning". Je wordt nu doorgestuurd naar een KPN inlogomgeving (KPN is onze partner voor eHerkenning). Kies jouw eHerkennings leverancier (dit hoeft niet KPN te zijn) en log vervolgens in met jouw gegevens. Je wordt daarna doorgestuurd naar het Aanleveren Portaal. Daar kom je direct in jouw eigen account uit.
Huurinformatie
Wat is iDIN en waarom heb ik het nodig?
iDIN is een identificatiemethode waarmee je op een veilige en betrouwbare manier kunt inloggen. Het is een dienst van de banken, waarbij je jouw identiteit kunt bevestigen. Op deze manier heeft de ontvangende partij zekerheid over wie de aanlevering plaatst en kan dit op een veilige manier plaatsvinden. Daarnaast is het voor de aanleverende gebruiker ook een betrouwbare manier welke voldoet aan de privacy-eisen vanuit de werkgever.
Meer informatie is te vinden op: https://www.idin.nl/
Know Your Customer
Waarom heb ik (nog) niks gehoord over mijn KYC-gegevens van mijn bank?
SBR Nexus heeft geen inzicht in doorlooptijden of processen van de bank(en) naar wie je jouw gegevens hebt verstuurd. Om te achterhalen wat de status is van jouw gegevensaanlevering, dien je contact op te nemen met de KYC-afdeling van jouw bank.
Standaard Bankverklaring
Wat is een gekwalificeerde handtekening?
Een gekwalificeerde digitale handtekening voldoet aan de strengste Europese normen en biedt dezelfde rechtsgeldigheid als een handgeschreven handtekening. Met dit type handtekening met een hoge mate van zekerheid worden vastgesteld door wie de SBV-aanvraag is ondertekend.
Een eHerkenningsmiddel kan niet worden gebruikt om de SBV-aanvraag te ondertekenen. eHerkenning is een middel om je te identificeren en daarmee toegang te krijgen tot een dienst om handelingen uit te voeren voor de organisatie waarvoor je gemachtigd bent.
Hoe kan ik digitaal ondertekenen?
Voor een geldige digitale handtekening heb je een handtekening-app nodig die de QTSP-veiligheidsstandaard ondersteunt. Gebruik je al een gekwalificeerde digitale handtekening? Dan kun je deze ook voor de SBV-aanvraag gebruiken.
Momenteel zijn Vidua en Digidentity populaire aanbieders. Beide apps zijn te downloaden via de App Store en Google Play. Een compleet overzicht van alle Nederlandse gekwalificeerde trust serviceproviders (QTSP’s) vind je hier.
Hoeveel tijd heb ik om te ondertekenen?
Zodra de accountant of administrateur het formulier heeft ingevuld, ontvangt de ondernemer een notificatie. Vanaf dat moment heeft de ondernemer zeven dagen om de aanvraag digitaal te ondertekenen. Met een digitale handtekening-app is dit zo gepiept!
Wie moet de aanvraag ondertekenen?
De accountant of administrateur vult de aanvraag in met basisgegevens zoals het KVK-nummer, IBAN en contactgegevens. Daarna wordt de aanvraag verstuurd naar de ondernemer, de tekenbevoegde, die deze eenvoudig digitaal ondertekent.
Hoe werkt het aanvragen van een Standaard Bankverklaring?
Het proces bestaat uit drie eenvoudige stappen:
- Invullen van het SBV-aanvraagformulier – Dit wordt gedaan door de accountant of administrateur.
- Digitale ondertekening – De ondernemer, tekenbevoegde, zet een digitale handtekening.
- Versturen naar de bank – De ondertekende aanvraag wordt automatisch doorgestuurd naar de bank.