Veelgestelde vragen
Algemeen
Wat gebeurt er met mijn data en is mijn data veilig?
Het aanleveren van data gebeurt via beveiligde verbindingen en is dus volledig veilig. Alleen de ontvangende partij waar je de data naartoe aanlevert ontvangt de data. Zij behandelen deze data volledig vertrouwelijk.
Wat is een machtiging en hoe werkt deze?
Een machtiging geeft je de rechten om namens een organisatie gebruik te maken van het Aanleveren Portaal. Alleen bevoegde personen kunnen dus gebruik maken van het portaal. Zonder een machtiging voor SBR Nexus kun je niet inloggen, deze machtiging is persoonsgebonden.
Hoe werkt een machtiging?
Met behulp van een zogenaamde stermachtiging kun je namens je organisatie alle diensten gebruiken. Heb je een stermachtiging voor je organisatie? Dan kun je direct inloggen op het Aanleveren Portaal
Heb je geen stermachtiging, dan moet de beheerder van je organisatie via de portal van de leverancier van jouw eHerkenningsmiddel (KPN, Reconi, Digidentity, QuoVadis, We-ID of Zlogin) een specifieke machtiging instellen voor het gebruik van de diensten van SBR Nexus. De beheerder van eHerkenning binnen jouw organisatie is vaak de persoon die de eerste eHerkenningsaanvraag heeft gedaan.
Wat is iDIN en waarom heb ik het nodig?
iDIN is een identificatiemethode waarmee je op een veilige en betrouwbare manier kunt inloggen. Het is een dienst van de banken, waarbij je jouw identiteit kunt bevestigen. Op deze manier heeft de ontvangende partij zekerheid over wie de aanlevering plaatst en kan dit op een veilige manier plaatsvinden. Daarnaast is het voor de aanleverende gebruiker ook een betrouwbare manier welke voldoet aan de privacy-eisen vanuit de werkgever.
Meer informatie is te vinden op: https://www.idin.nl/
Hoe log ik in met eHerkenning?
Via app.mijndatamijnbusiness.nl kun je inloggen bij het Aanleveren Portaal.
Klik op de knop "Log zakelijk in met eHerkenning". Je wordt nu doorgestuurd naar een KPN inlogomgeving (KPN is onze partner voor eHerkenning). Kies jouw eHerkennings leverancier (dit hoeft niet KPN te zijn) en log vervolgens in met jouw gegevens. Je wordt daarna doorgestuurd naar het Aanleveren Portaal. Daar kom je direct in jouw eigen account uit.
Huurinformatie
Wat is iDIN en waarom heb ik het nodig?
iDIN is een identificatiemethode waarmee je op een veilige en betrouwbare manier kunt inloggen. Het is een dienst van de banken, waarbij je jouw identiteit kunt bevestigen. Op deze manier heeft de ontvangende partij zekerheid over wie de aanlevering plaatst en kan dit op een veilige manier plaatsvinden. Daarnaast is het voor de aanleverende gebruiker ook een betrouwbare manier welke voldoet aan de privacy-eisen vanuit de werkgever.
Meer informatie is te vinden op: https://www.idin.nl/
Jaarrekening
Wat is het verschil tussen een SBR Jaarrekening en een publicatiestuk voor de KvK?
Een publicatiestuk voor de KvK is een beperkte dataset afkomstig uit de Inrichtingsjaarrekening. De SBR Jaarrekening is een kopie van deze dataset met aanvullende velden (afhankelijk van het type SBR Jaarrekening) die ook afkomstig zijn vanuit de inrichtingsjaarrekening.
Wat is SBR Assurance?
Met SBR Assurance is het voor een accountant mogelijk om bij een digitale verantwoording hetzelfde niveau van zekerheid te bieden als bij een verantwoording op papier. Om dit mogelijk te maken wordt er gebruik gemaakt van een digitale accountantsverklaring. De Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants (NBA) heeft hiervoor een gratis online service beschikbaar gesteld waarmee deze accountantsverklaring kan worden opgesteld. Bij wet is het verplicht dat de accountantsverklaring voorzien moet zijn van een handtekening van de accountant. Hiervoor heeft de accountant een persoonsgebonden beroepscertificaat nodig, waarmee wordt bewezen dat de handtekening correct is.
Als de accountant de rapportage met SBR Assurance heeft ondertekend, dan is het voor een ondernemer mogelijk om de rapportage zelf te delen met banken of andere ontvangende partijen.
Meer informatie over SBR Assurance (de toepassing en het genereren van de verklaring) vind je op de website van de NBA, zie https://www.nba.nl/themas/digitalisering/sbr-assurance-oplossing/
Wanneer is de SBR Jaarrekening Rechtspersoon Beperkt van toepassing?
Het type SBR Jaarrekening Beperkt is van toepassing voor een BV, NV, CV en overig, waaronder een stichting, vereniging, kerkvennootschap, VvE, onderlinge waarborgmaatschappij en een publiekrechtelijke rechtspersoon.
Wanneer is de SBR Jaarrekening Rechtspersoon van toepassing?
Het type SBR Jaarrekening Rechtspersoon is van toepassing voor organisaties welke onder de KvK-indeling (middel)groot vallen.
Know Your Customer
Waarom heb ik (nog) niks gehoord over mijn KYC-gegevens van mijn bank?
SBR Nexus heeft geen inzicht in doorlooptijden of processen van de bank(en) naar wie je jouw gegevens hebt verstuurd. Om te achterhalen wat de status is van jouw gegevensaanlevering, dien je contact op te nemen met de KYC-afdeling van jouw bank.
Ik heb mijn gegevens naar de verkeerde bank verstuurd. Wat nu?
Zodra jouw gegevens niet overeenkomen met – of voorkomen in – de gegevens bij de bank naar wie je de gegevens hebt verstuurd, dan wordt de ontvangende bank geacht de gegevens te verwijderen. Voor verwijderonderzoeken kan je contact opnemen met de KYC-afdeling van jouw bank.