Veelgestelde vragen
Algemeen
Wat gebeurt er met mijn data en is mijn data veilig?
Het aanleveren van data gebeurt via beveiligde verbindingen en is dus volledig veilig. Alleen de ontvangende partij waar je de data naartoe aanlevert ontvangt de data. Zij behandelen deze data volledig vertrouwelijk.
Wat is een machtiging en hoe werkt deze?
Een machtiging geeft je de rechten om namens een organisatie gebruik te maken van het Aanleveren Portaal. Alleen bevoegde personen kunnen dus gebruik maken van het portaal. Zonder een machtiging voor SBR Nexus kun je niet inloggen, deze machtiging is persoonsgebonden.
Hoe werkt een machtiging?
Met behulp van een zogenaamde stermachtiging kun je namens je organisatie alle diensten gebruiken. Heb je een stermachtiging voor je organisatie? Dan kun je direct inloggen op het Aanleveren Portaal
Heb je geen stermachtiging, dan moet de beheerder van je organisatie via de portal van de leverancier van jouw eHerkenningsmiddel (KPN, Reconi, Digidentity, QuoVadis, We-ID of Zlogin) een specifieke machtiging instellen voor het gebruik van de diensten van SBR Nexus. De beheerder van eHerkenning binnen jouw organisatie is vaak de persoon die de eerste eHerkenningsaanvraag heeft gedaan.
Wat is iDIN en waarom heb ik het nodig?
Met iDIN log je veilig in bij banken en andere partijen. Het is een identificatiemethode die zekerheid geeft over de verzender van de gegevens.
Meer info vind je via iDIN: https://www.idin.nl/
Hoe log ik in met eHerkenning?
Via app.mijndatamijnbusiness.nl kun je inloggen bij het Aanleveren Portaal.
Klik op de knop "Log zakelijk in met eHerkenning". Je wordt nu doorgestuurd naar een KPN inlogomgeving (KPN is onze partner voor eHerkenning). Kies jouw eHerkennings leverancier (dit hoeft niet KPN te zijn) en log vervolgens in met jouw gegevens. Je wordt daarna doorgestuurd naar het Aanleveren Portaal. Daar kom je direct in jouw eigen account uit.
Wat is eHerkenning en waarom heb ik het nodig?
eHerkenning is een betrouwbaar inlogmiddel voor ondernemers. Voor het portaal gebruik je minimaal EH3. Dit geeft zekerheid en gemak.
Welke typen eHerkenning zijn er en hoe vraag ik het aan?
Voor het Aanleveren Portaal heb je een eHerkenningsmiddel van tenminste niveau EH3 nodig. Het voordeel van een eHerkenningsmiddel is dat je hiermee ook kunt inloggen bij het UWV, omdat hier ook minimaal niveau EH3 is vereist.
Bij één van de onderstaande erkende leveranciers vraag je een eHerkenningsmiddel aan.
eHerkennings aanbieders
- KPN KPN website
- Reconi Reconi website
- Digidentity Digidentity website
- QuoVadis QuoVadis website
- We-ID We-ID website
- Zlogin Zlogin website
Ga voor meer informatie naar: Leveranciersoverzicht | eHerkenning.
ESG
Wat zijn de plannen voor de toekomst?
Het initiatief zal worden uitgebreid naar meer sectoren naast Vastgoed, Agrarisch en Transport. Daarnaast wordt gewerkt aan het verbreden en verdiepen van de beschikbare datapunten binnen alle sectoren. Ook wordt ingezet op het betrekken van meer marktpartijen om de adoptie en impact van ESG-data-uitwisseling verder te vergroten.
Hoe kunnen partijen zich aansluiten bij het ESG-initiatief?
Zowel financiële instellingen als data-aanbieders kunnen zich aansluiten bij het ESG-initiatief van SBR Nexus. Tegelijkertijd zijn wij ook zelf actief op zoek naar partijen in de markt die een verrijking zijn voor het initiatief. Door samen te werken aan betere datakwaliteit, gestandaardiseerde formats en efficiënte uitwisseling, dragen deelnemers actief bij aan een toekomstbestendige ESG-infrastructuur.
Wat doet SBR Nexus op het gebied van ESG?
SBR Nexus werkt samen met de acht banken aangesloten bij het initiatief en daarnaast met branche- en datapartijen uit de sectoren Vastgoed, Agrarisch en Transport aan het ontwikkelen van datastandaarden en het faciliteren van veilige en gestandaardiseerde uitwisseling van ESG-data. Het doel is om deze data op een uniforme manier beschikbaar te maken voor banken, zodat zij ESG-informatie efficiënt en betrouwbaar kunnen verwerken. Hiermee willen we de processen voor alle betrokkenen efficiënter, betrouwbaarder en makkelijker maken.
Huurinformatie
Wat is iDIN en waarom heb ik het nodig?
Met iDIN log je veilig in bij banken en andere partijen. Het is een identificatiemethode die zekerheid geeft over de verzender van de gegevens.
Meer info vind je via iDIN: https://www.idin.nl/
Wat is eHerkenning en waarom heb ik het nodig?
eHerkenning is een betrouwbaar inlogmiddel voor ondernemers. Voor het portaal gebruik je minimaal EH3. Dit geeft zekerheid en gemak.
Welke typen eHerkenning zijn er en hoe vraag ik het aan?
Voor het Aanleveren Portaal heb je een eHerkenningsmiddel van tenminste niveau EH3 nodig. Het voordeel van een eHerkenningsmiddel is dat je hiermee ook kunt inloggen bij het UWV, omdat hier ook minimaal niveau EH3 is vereist.
Bij één van de onderstaande erkende leveranciers vraag je een eHerkenningsmiddel aan.
eHerkennings aanbieders
- KPN KPN website
- Reconi Reconi website
- Digidentity Digidentity website
- QuoVadis QuoVadis website
- We-ID We-ID website
- Zlogin Zlogin website
Ga voor meer informatie naar: Leveranciersoverzicht | eHerkenning.
Jaarrekening
Wat is het verschil tussen een SBR Jaarrekening en een publicatiestuk voor de KvK?
Een publicatiestuk voor de KvK is een beperkte dataset afkomstig uit de Inrichtingsjaarrekening. De SBR Jaarrekening is een kopie van deze dataset met aanvullende velden (afhankelijk van het type SBR Jaarrekening) die ook afkomstig zijn vanuit de inrichtingsjaarrekening.
Wat is SBR Assurance?
Met SBR Assurance is het voor een accountant mogelijk om bij een digitale verantwoording hetzelfde niveau van zekerheid te bieden als bij een verantwoording op papier. Om dit mogelijk te maken wordt er gebruik gemaakt van een digitale accountantsverklaring. De Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants (NBA) heeft hiervoor een gratis online service beschikbaar gesteld waarmee deze accountantsverklaring kan worden opgesteld. Bij wet is het verplicht dat de accountantsverklaring voorzien moet zijn van een handtekening van de accountant. Hiervoor heeft de accountant een persoonsgebonden beroepscertificaat nodig, waarmee wordt bewezen dat de handtekening correct is.
Als de accountant de rapportage met SBR Assurance heeft ondertekend, dan is het voor een ondernemer mogelijk om de rapportage zelf te delen met banken of andere ontvangende partijen.
Meer informatie over SBR Assurance (de toepassing en het genereren van de verklaring) vind je op de website van de NBA, zie https://www.nba.nl/themas/digitalisering/sbr-assurance-oplossing/
Wanneer is de SBR Jaarrekening Rechtspersoon Beperkt van toepassing?
Het type SBR Jaarrekening Beperkt is van toepassing voor een BV, NV, CV en overig, waaronder een stichting, vereniging, kerkvennootschap, VvE, onderlinge waarborgmaatschappij en een publiekrechtelijke rechtspersoon.
Wanneer is de SBR Jaarrekening Rechtspersoon van toepassing?
Het type SBR Jaarrekening Rechtspersoon is van toepassing voor organisaties welke onder de KvK-indeling (middel)groot vallen.
Wanneer is de SBR Jaarrekening Natuurlijk Persoon van toepassing?
Het type SBR Jaarrekening Natuurlijk Persoon (NP) is van toepassing voor een eenmanszaak, vennootschap onder firma (vof) of een maatschap.
Welke type jaarrekeningen kan ik via SBR aanleveren?
Er zijn drie soorten SBR Jaarrekeningen. Afhankelijk van de rechtsvorm en/of grootte van het bedrijf is één van de drie van toepassing. In de brief die je van de bank ontvangt, staat vermeld welk type je moet aanleveren:
- • SBR Jaarrekening Natuurlijke Personen
- • SBR Jaarrekening Rechtspersonen
- • SBR Jaarrekening Rechtspersonen Beperkt
Je kunt als ondernemer niet zelf een jaarrekening via SBR aanleveren via het Aanleveren Portaal. Dit moet gebeuren door een accountant- of administratiekantoor.
Wat is een jaarrekening via SBR en waarom moet ik een jaarrekening in SBR-formaat aanleveren?
De jaarrekening via SBR is de jaarrekening die banken willen ontvangen van klanten met een financiering en is een afgeleide van de inrichtingsjaarrekening. De jaarrekening via SBR kan door een accountant- of administratiekantoor worden verstuurd via een rapportagesoftware over via het Aanleveren Portaal. De bank ontvangt deze gegevens dan digitaal en verwerkt deze gegevens automatisch in de systemen. Hierdoor is de data betrouwbaarder en kunnen banken een betere risico-inschatting maken.
Gegevens in een bronbestand, zoals bijvoorbeeld een bedrijfsadministratie, kunnen worden gekoppeld aan een taxonomie, waardoor gegevens op eenvoudige wijze kunnen worden (her)gebruikt. Het voordeel voor banken is dat deze informatie automatisch kan worden verwerkt in de systemen. Zo kunnen zij hun klanten zo goed mogelijk bedienen met betrekking tot de financiering van ondernemingen
Know Your Customer
Waarom heb ik nog niks gehoord over mijn KYC-gegevens?
SBR Nexus heeft geen inzicht in de processen van jouw bank. Neem voor de actuele status contact op met de KYC-afdeling van je bank.
Ik heb mijn gegevens naar de verkeerde bank verstuurd. Wat nu?
Als de gegevens niet overeenkomen, moet de ontvangende bank deze verwijderen. Neem hiervoor contact op met de KYC-afdeling van jouw bank.
Waarom kan ik mijn gegevens niet verzenden naar mijn bank?
Rechtsboven in de KYC Portal staat een bel-icoon die meldingen weergeeft. Hiernaast staat een nummer in rood. Dit betekent dat nog niet alle benodigde gegevens ingevuld zijn. Als je op het bel-icoon of het nummer klikt, opent een lijst waarin per hoofdstuk aangegeven staat welke gegevens er ontbreken. Door de betreffende notificatie in deze lijst aan te klikken kom je bij de pagina waarin de gegevens ontbreken. Het versturen van jouw gegevens is mogelijk als alle benodigde velden zijn ingevuld.
Mocht bovenstaande het probleem niet oplossen, neem dan contact op met onze supportafdeling. Dit kan via ons contactformulier.
KYC, wat mag een bank vragen?
Banken mogen bepaalde KYC-gegevens opvragen om te voldoen aan regelgeving. Neem voor specifieke vragen contact op met de KYC-afdeling van jouw bank.
Standaard Bankverklaring
Wat is een gekwalificeerde handtekening?
Een gekwalificeerde digitale handtekening voldoet aan de strengste Europese normen en biedt dezelfde rechtsgeldigheid als een handgeschreven handtekening. Met dit type handtekening met een hoge mate van zekerheid worden vastgesteld door wie de SBV-aanvraag is ondertekend.
Een eHerkenningsmiddel kan niet worden gebruikt om de SBV-aanvraag te ondertekenen. eHerkenning is een middel om je te identificeren en daarmee toegang te krijgen tot een dienst om handelingen uit te voeren voor de organisatie waarvoor je gemachtigd bent.
Hoe kan ik digitaal ondertekenen?
Voor een geldige digitale handtekening heb je een handtekening-app nodig die de QTSP-veiligheidsstandaard ondersteunt. Gebruik je al een gekwalificeerde digitale handtekening? Dan kun je deze ook voor de SBV-aanvraag gebruiken.
Momenteel zijn Vidua en Digidentity populaire aanbieders. Beide apps zijn te downloaden via de App Store en Google Play. Een compleet overzicht van alle Nederlandse gekwalificeerde trust serviceproviders (QTSP’s) vind je hier.
Hoeveel tijd heb ik om te ondertekenen?
Zodra de accountant of administrateur het formulier heeft ingevuld, ontvangt de ondernemer een notificatie. Vanaf dat moment heeft de ondernemer zeven dagen om de aanvraag digitaal te ondertekenen. Met een digitale handtekening-app is dit zo gepiept!
Wie moet de aanvraag ondertekenen?
De accountant of administrateur vult de aanvraag in met basisgegevens zoals het KVK-nummer, IBAN en contactgegevens. Daarna wordt de aanvraag verstuurd naar de ondernemer, de tekenbevoegde, die deze eenvoudig digitaal ondertekent.
Hoe werkt het aanvragen van een Standaard Bankverklaring?
Het proces bestaat uit drie eenvoudige stappen:
- Invullen van het SBV-aanvraagformulier – Dit wordt gedaan door de accountant of administrateur.
- Digitale ondertekening – De ondernemer, tekenbevoegde, zet een digitale handtekening.
- Versturen naar de bank – De ondertekende aanvraag wordt automatisch doorgestuurd naar de bank.