Voor de zomervakantie hebben we samen met enkele accountantskantoren, softwareleveranciers, de NBA en de ING en Rabobank het aanvragen van een SBV-aanvraag via SBR getest. Deze tests zijn zeer succesvol verlopen!
Afgelopen maanden is er door beide banken, softwareleveranciers en SBR Nexus hard gewerkt aan de doorontwikkeling van de SBV-aanvraag via SBR. Was het tijdens de pilot slechts mogelijk om een enkelvoudige SBV-aanvraag in te dienen, vanaf december is het mogelijk om ook een meervoudige SBV-aanvraag in te dienen.
De stappen van het aanvraagproces zijn gelijk gebleven, alleen stap 1 is gewijzigd. De accountant hoeft vanaf december slechts één SBV-aanvraag in te dienen voor alle identiteiten binnen dezelfde organisatiestructuur.
Digitaal een Standaard Bankverklaring aanvragen
Stap 1: Aanvraagformulier
Voor het aanvraag-formulier kun je terecht op de website van SBR Nexus. Dit formulier is gestandaardiseerd en een accountant hoeft slechts enkele gegevens in te vullen.
- KVK-nummer van de klant waarvoor een SBV wordt aangevraagd (KVK-nummer van de dochterondernemingen indien van toepassing);
- Zakelijk IBAN-rekeningnummer van de klant;
- Naam van de wettelijk vertegenwoordiger die bekend is bij de; bank;
- Zakelijk emailadres van de wettelijk vertegenwoordiger;
- Mobiele nummer van de wettelijk vertegenwoordiger;
- KVK-nummer aanvragend accountantskantoor;
- Naam en emailadres van de aanvragende accountant;
- Gewenste peildatum SBV.
Stap 2: Ondertekenen
Ondanks dat de accountant de aanvraag invult, moet de wettelijke vertegenwoordiger (of één van de) ondernemer de SBV-aanvraag ondertekenen. Ook deze stap is gedigitaliseerd, waarbij de tekenbevoegde van de onderneming via een digitale handtekening de SBV eenvoudig ondertekend. Hiervoor kan gebruik worden gemaakt van Digidentity of Vidua.
De ondernemer ontvangt een email zodra er een SBV gereed is om te ondertekenen. Via de link in de email wordt de ondernemer door het ondertekenproces begeleidt.
SBR Nexus ondersteund de accountant en ondernemer bij het aanvraagproces. Voor het verkrijgen van een digitale handtekening is de handleiding “digitaal SBV-aanvraag” beschikbaar, welke te vinden is op de website van SBR Nexus.
Stap 3: Verzenden
Na het ondertekenen wordt de SBV-aanvraag automatisch verzonden aan de betreffende bank.
Gefaseerde implementatie
De implementatie van de SBV-aanvraag zal gefaseerd plaatsvinden. Dit betekent dat we aanvraag voor een beperkte groep accountantskantoren open willen stellen. Zo kunnen we snel eventuele bottlenecks tackelen. Wil je graag betrokken zijn bij de gefaseerde implementatie? Laat het ons weten!