Van huis uit is Piet Hoenderdos accountant, maar inmiddels is hij senior beleidsadviseur accountancy bij Flynth. Een logische stap voor een man die warmdraait voor digitale snelwegen en ketensamenwerking. Hij ziet het aanleveren van jaarrekeningen via SBR als een gesloten circuit: veilig én betrouwbaar.
Met zijn collega's binnen Bureau Vaktechniek zorgt Piet dat processen, werkwijzen en softwaregebruik binnen Flynth zo goed mogelijk op elkaar zijn afgestemd. Dit zodat Flynth haar klanten de hoogste kwaliteit dienstverlening kan bieden. "Ik werk eigenlijk op het snijvlak tussen vaktechniek, ICT en procesinrichting. Van inrichting van werkprocessen tot welke software we gebruiken. Daarbij worden we heel specifiek: hoe moet je nou een jaarrekening controleren of samenstellen?" En natuurlijk: hoe lever je een jaarrekening aan via SBR?
De cultuurshock van digitalisering
Piet heeft heel wat digitale ontwikkelingen binnen de accountancy mogen meemaken. “Toen ik begon in 1984 kwam de boekhouding min of meer handmatig tot stand. De eerste echte computers kwamen pas twee jaar nadat ik in dienst was. Dat was voor veel mensen een cultuurshock.” Maar Piet vond het prachtig.
Aanvankelijk werkte Piet jarenlang als accountant in de openbare praktijk, waar hem allerlei dingen opvielen. Hoe het beter en efficiënter kon. “Ik ben redelijk kritisch en procesgericht,” zegt hij zelf. Hij praatte steeds meer mee over processen en werkwijzen, en uiteindelijk mede met een sterke IT-component. Eerst was de taakverdeling tussen praktijk en vaktechniek nog fifty-fifty, maar inmiddels werkt hij al jaren bijna volledig voor vaktechniek bij Flynth. Met behoud van één klantgroep, want Piet wil connectie houden met de praktijk.
SBR samen vormgeven
Vanuit zijn rol volgt Piet de ontwikkelingen op het gebied van SBR op de voet. Of eigenlijk: hij geeft het mede vorm. Want hij neemt deel aan de ketenoverleggen tussen SBR Nexus, de banken, de softwareleveranciers en de accountants- en administratiekantoren. Dichtbij de bron, waar de actie is. “Samen proberen we tot iets te komen wat goed is of wat nog weer beter wordt dan het al is. Dat vind ik leuk.”
Van papier naar pdf naar SBR
Nog even terug naar die beginjaren. Piet: “Alles ging op papier: jaarrekeningen, debiteurenlijsten, crediteurenlijsten, noem maar op. De ondernemer stuurde alles op naar de bank, of gaf ons een machtiging. Maar ja, daar kan natuurlijk van alles bij mis gaan. Een document kan de verkeerde adressticker krijgen, niet aankomen, op een verkeerd adres belanden, bij de bank op het verkeerde bureau belanden... In papieren situaties kan er veel misgaan.”
Vervolgens was het de tijd van e-mailen. Pdf-bestanden werden rechtstreeks naar de kredietmanager van de bank gestuurd. Maar ook daar kan het bericht niet aankomen, bij de verkeerde aankomen of in de spambox belanden. “Het was al een hele stap vooruit natuurlijk. Toch waren we ons allemaal bewust dat we heel zorgvuldig moesten zijn, want het bleef een risico. Een tikfout is nu eenmaal snel gemaakt.”
En in 2006 kwam er SBR. Oftewel: Standard Business Reporting, een methode voor het elektronisch samenstellen en aanleveren van financiële berichten. Dat begon bij de (semi-) overheid en een aantal jaren later startten ook de banken met rapportering van jaarrekeningen via SBR. Dat had uiteraard wat ontwikkel- en opstarttijd nodig, maar volgens Piet kwam het proces zo rond 2016, 2017 meer van de grond.
Een gesloten circuit
Fast forward naar de jaarrekening anno 2024. Alle accountants- en administratiekantoren maken jaarrekeningen digitaal én ze worden steeds vaker via SBR naar de banken gestuurd. Hiermee behoort de foutgevoeligheid van papier en pdf tot de verleden tijd. “We werken binnen een digitaal gesloten en beveiligd circuit. Als je verstuurt weet je vrijwel zeker dat de jaarrekening op de goede plek terechtkomt.”
Maar Piet ziet nog meer voordelen: als je een jaarrekening via SBR aanlevert, worden er namelijk allerlei validaties uitgevoerd. En als die allemaal succesvol zijn verlopen, weet je dat de jaarrekening correct is opgemaakt én veilig is afgeleverd. En als dit niet het geval is, blijkt dat ook uit de validaties. Zo weet je steeds waar je aan toe bent.
En in wezen draagt het versturen van de jaarrekening via SBR ook bij aan het vervullen van de geheimhoudingsplicht. Piet: “Wij hebben net als banken te maken met geheimhouding. Het is dus in het belang van de klant, de bank én van ons dat de jaarrekening zo veilig mogelijk verstuurd wordt.”
Over de veiligheid geen twijfel dus bij Piet, wel is er nieuwsgierigheid. Nieuwsgierigheid naar de toekomst, want hij verwacht dat SBR nog veel breder toegepast zal gaan worden. Op naar de volgende cultuurshock?