FAQ

Welkom bij onze FAQ-pagina! Hier vind je antwoorden op veelgestelde vragen over onze diensten. We begrijpen dat je misschien wat vragen hebt, en we zijn hier om ze te beantwoorden. Blader door de onderstaande secties om snel de informatie te vinden die je nodig hebt. Als je vraag niet wordt beantwoord, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. We helpen je graag verder!

Digitale SBV-aanvraag

  • De aanvraagformulieren zijn gestandaardiseerd, waardoor ieder aanvraagformulier hetzelfde is ongeacht voor welke bank.
  • Er is geen fysieke handtekening meer nodig, dus printen en scannen behoren tot het verleden.
  • De accountant en ondernemer ontvangen een digitale kopie (pdf) van de verzonden aanvraag.

Momenteel alleen de nationale, enkelvoudige SBV-aanvragen. We verwachten in de toekomst ook internationale en meervoudige aanvragen te kunnen verwerken.

Nadat uw accountant de SBV-aanvraag in het SBV-portaal heeft ingevuld ontvangt een mail via MijnDataMijnBusiness, met als afzender PKIsigning. De mail is vergelijkbaar met onderstaande afbeelding. 

De geel gearceerde tekst wordt gevuld met de gegevens van de ondernemer en/of accountant. Bovenstaande mail is verzonden vanaf de acceptatieomgeving. Tijdens de pilot en bij het aanvragen van een SBV-aanvraag op productie, zal ook bovenstaande mail worden verstuurd via de productieomgeving.

Voorbeeld mail SBV

Nadat de opgestelde SBV-aanvraag door de ondernemer is ondertekenend en verstuurd aan de banken ontvangt de accountant een mail met in pdf de verstuurde SBV-aanvraag.

Digitaal ondertekenen

Om een digitale handtekening te zetten heb je een handtekening-app nodig met een persoonlijk certificaat die de QTSP-veiligheidsstandaard ondersteunt.

Als je al van een digitale handtekening-app gebruik maakt, dan kun je deze gebruiken voor het digitaal ondertekenen van de SBV-aanvraag.

Heb je nog geen digitale handtekening-app? Dan kun je gebruik maken van de het bijgevoegde document “Hulpmiddel aanvragen digitale handtekening app” om een digitale handtekening-app aan te vragen. Er zijn verschillende aanbieders die je kunt gebruiken. Hieronder hebben we de voor- en nadelen van twee veelgebruikte aanbieders uitgewerkt, zodat je snel en eenvoudig een goede keuze kunt maken:

Om ervoor te zorgen dat het digitaal ondertekenen op een veilige manier gebeurt maken we gebruik van Gekwalificeerde eIDAS producten die onder toezicht staan van de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur (RDI). Hiermee kan de veiligheid en de privacy van gebruikers worden gewaarborgd.

Een gekwalificeerde digitale handtekening is een handtekening met een gekwalificeerd certificaat die voldoet aan de QTSP-veiligheidsstandaard volgens de eIDAS verordening die onder toezicht staat van Rijksinspectie Digitale Infrastructuur (RDI). Zo'n certificaat hoort bij een digitale code die afzenders aan hun bericht toevoegen. Een gekwalificeerde digitale handtekening is juridisch gelijk aan een gewone handtekening.

Digitaal ondertekenen is sneller, veiliger en gemakkelijker dan fysiek ondertekenen. Je hoeft namelijk geen papieren meer te printen, te scannen, of naar andere locaties te rijden om ze door meerdere mensen te laten ondertekenen.

Vidua is onderdeel van Cleverbase. Daarom staat er Cleverbase op het certificaat. Cleverbase is een Qualified Trust Service Provider die volgens de strengste eisen van de Nederlandse overheid certificaten mag uitgeven die bij een gekwalificeerde handtekening hoort (PKIoverheid-certificaten).

Vidua voldoet aan de QTSP-veiligheidsstandaard volgens de eIDAS verordening die onder toezicht staat van Rijksinspectie Digitale Infrastructuur (RDI). Op de website van Vidua kun je terecht voor de algemene voorwaarden, certificeringen en privacy statement van Vidua.

Digidentity is een Qualified Trust Service Provider die volgens de strengste eisen van de Nederlandse overheid certificaten mag uitgeven die bij een gekwalificeerde handtekening hoort (PKIoverheid-certificaten).

Digidentity voldoet aan de QTSP-veiligheidsstandaard volgens de eIDAS verordening die onder toezicht staat van Rijksinspectie Digitale Infrastructuur (RDI). Op de website van Digidentity kun je terecht voor de algemene voorwaarden, certificeringen en privacy statement van Digidentity.

Jazeker, je kunt ook gebruik maken van andere handtekeningensoftware die middels een persoonlijk certificaat de zogenaamde QTSP-veiligheidsstandaard ondersteunt. Met zo'n persoonlijk certificaat kun je bij steeds meer bedrijven en instanties digitaal ondertekenen. Nederlandse QTSP's een overzicht van de Nederlandse QTSP's.

Overig

PKI Signing is een Nederlands softwarebedrijf dat ondernemers helpt om aan de Europese verordening (eIDAS) te voldoen. En ze maken het mogelijk om zonder installatie vanaf elk apparaat online te kunnen ondertekenen op het allerhoogste gekwalificeerde niveau.

eIDAS staat voor 'Electronic Identification and Trust Services'. Het is een verordening voor identificatie- en vertrouwensdiensten voor digitale transacties in de 28 lidstaten van de Europese Unie. Met de eIDAS-verordening wil de EU de ontwikkeling en het gebruik van digitale identiteiten en elektronische transacties in Europa bevorderen. Een van de gebieden waarop de eIDAS-verordening impact heeft, is het ondertekenen van documenten. Bekijk hier een overzicht van eIDAS producten.

In Nederland houdt de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur toezicht op de partijen die Gekwalificeerde eIDAS producten mogen uitgeven. We werken volgens de eIDAS verordening, die privacy waarborgt binnen Europa. Daarmee voldoen we aan de hoogste eisen op het gebied van gegevensbescherming. Partijen die Gekwalificeerde eIDAS producten mogen uitgeven staan onder toezicht van Rijksinspectie Digitale Infrastructuur (RDI).